רבות נכתב על הדרכים השונות בהן יכולים סטודנטים למשפטים להיערך לראיונות להתמחות המשפטית, אם כי קל לשכוח ש'הריקוד' הזה מורכב משני צדדים. כפי שהמועמדים שואפים להגיע לראיונות מוכנים ואטרקטיביים, כך גם אתם, המשרדים, בעיקר בשוק המשפטי התחרותי והרווי בישראל, צריכים להצטייר כאטרקטיביים עבור מועמדים בולטים.
לאחר שבמשך תקופת לימודיי עבדתי מול מגוון משרדים, בנוסף לכך שעברתי את שבוע הראיונות ושרדתי כדי לספר, קיבצתי מספר טיפים לקראת תקופת הגיוס, כדי שמשרדכם יוכל למשוך אליו את המתמחים הטובים ביותר.
- סטודנטים מדברים ביניהם – צאו מנקודת הנחה שהם מחליפים ביניהם רשמים, בין מי שהיה בסיור מקדים למי שלא הזדמן לו, בין מי שכבר התראיין אצלכם ובין מי שעתיד להתראיין. לאורך עונת ההתמחויות יש אפשרות לצבור מוניטין – הן חיובי והן שלילי, הקפידו להיות בצד החיובי.
בחרתם שאלה מקורית ויצירתית לראיון? כמה שעות לתוך שבוע ראיונות היא כבר תרוץ בין המועמדים שיתכוננו אליה. הייתם חסרי סבלנות כלפי מועמד? אתם עלולים להצטייר כמשרד עם יחסי אנוש פחות טובים גם בקרב מרואיינים אחרים. - היחס האידאלי בראיון הוא של 80/20: על המראיין לתפוס לא יותר מ-20% מנפח השיחה, כאשר המרואיין הוא מי שצריך לדבר 80% מהזמן. הפנו אל המועמד שאלות שיאפשרו לו להתבטא ולספר, בין אם מדובר בשאלות מקצועיות או אישיות, על תחומי עניין, תכונות אופי או ידע משפטי, באופן שיאפשר לכם להתרשם מדרך החשיבה שלו, אופן התנסחותו ושפת גופו.
- חדר ההמתנה הוא "הפנים של המשרד": חשוב להקפיד על חדר המתנה ייצוגי ונעים. בחרתם להציע כיבוד קל? דאגו להגיש אותו בצורה אסתטית ונעימה. איישתם את חדר ההמתנה במתמחים שיפיגו את המתח אצל המועמדים? בחרו אותם בקפידה וודאו לתדרך אותם לפני כן לייצג את המשרד נאמנה.
- הציעו לערוך סיור: קצת מבאס להגיע למשרד ולהכיר רק את חדר הישיבות ומשרד הראיונות. סיור מאפשר לקבל התרשמות עמוקה יותר. ניתן להחליט שאל הסיור ימשיכו רק מי שממשיכים לשלב נוסף, אך עדיין חשוב שמי ששוקל להתמחות במשרד יקבל טעימה נרחבת ממנו.
- אל תתחנפו: גבול דק עובר בין השקעה במועמדים לבין התחנפות אליהם, אשר ממצבת אתכם במקום חלש ולא רציני.
- אל תלכלכו על משרדים אחרים: עדיף להדגיש את היתרונות שלכם מאשר את החסרונות של האחרים. זה מותיר טעם רע אצל מי שמתראיין אצלכם וזה גם עלול לחזור אליכם.
- אירוע מועמדים/ קוקטייל: אין חובה לערוך אירוע כזה, אך במידה ובוחרים לעשות זאת, השקיעו מחשבה בכמות המועמדים שמזמינים ובמה מנסים להשיג. זכרו כי המועמדים לחוצים ורוצים בעיקר לדבר עם מתמחים וכמובן עם עורכי דין, שותפים ושאר שותפים לקבלת ההחלטה בעניינם. אירוע עמוס ביותר מדי משתתפים יוצר רושם אצל מועמד שעליו לחפש אלטרנטיבות כי התחרות על כל משרת מתמחה גבוהה. נסו לספק באירוע כזה הצצה אל ההווי והאווירה במשרד.
- שמרו על קשר: רוב המשרדים נוטים 'לשכוח' מהמועמדים שהתקבלו לשורותיהם לאחר שבוע הראיונות. תחזוקה של מערכת היחסים שנרקמה לה בלי ששמתם לב ביניכם לבין המתמחים לעתיד, ולא באמת משנה באיזה אופן, תסייע בפיתוח הציפיות בקרבם ותוריד משמעותית את הסיכויים ל'הברזות' של הרגע האחרון.
- זכרו! כולם משחקים את המשחק: סביר להניח שמשרדכם נערך בבוקר ההודעות עם רשימת מועמדים גבוהה מכפי מספר המתמחים שבכוונתו לקבל. ייתכן ויהיו סטודנטים שחשבתם שיקפצו על ההזדמנות וברגע האמת יספרו שבחרו במשרד אחר. חשוב לגלות הבנה ולא להפעיל יותר מדי מניפולציה רגשית, הן כי שני הצדדים משחקים את המשחק והן כי זהו חלק מהמוניטין הנצבר של המשרד בזירת ההתמחויות.
הדינמיקה בין המעסיקים למועמדים בשוק עריכת הדין, בעיקר בהתייחס למועמדים להתמחות משפטית, עוברת שינוי בשנים האחרונות. מועמדים עדיין מתחרים בינם לבין עצמם על מקום בשורותיהם של המשרדים המובילים, אך באותה מידה נכון גם לומר כי המשרדים מתחרים ביניהם על המועמדים האטרקטיביים ביותר, בהם הם רואים פוטנציאל התפתחות ממשי. כדאי לקחת את הטיפים לעיל בחשבון, עת מחליטים על האסטרטגיה בה נוקט משרדכם בהליכי המיון אל מול המועמדים.
הכותבת הינה סטודנטית שנה רביעית למשפטים וממשל ומנהלת כוח אדם לשעבר במיזם LawFlex.